Top 10 strategických technologických trendů pro rok 2017 (7.-10.)

Pokračujeme v podrobném představení deseti hlavních strategických technologických trendů pro rok 2017 dle analytiků společnosti Gartner. První díl (včetně vlasntího seznamu TOP 10) naleznete zde. Druhý díl pak zde.

Konverzační systémy

Současný zájem o konverzační systémy se točí především kolem chatovacích botů a zařízení vybavených mikrofonem (například chytré telefony, tablety, PC a automobily). Nicméně digitální síť (digital mesh) přinese rozšiřující se škálu koncových zařízení která budou lidé používat při ovládání aplikací a přístupu k informacím, komunikaci mezi sebou, v rámci sociálních komunit, státní správy i firem. Síť zařízení (device mesh) půjde za hranice tradičních stolních počítačů a několika mobilních zařízení  a zahrne celou řadu koncových uživatelských koncových bodů s možností uživatelské interakce. S tím se budou rozšiřovat i modely připojení a větší míra přímé spolupráce mezi zařízeními, čímž se vytvoří základ pro nepretržitý a ambientní digitální zážitek.

Komentář INSIDE: Formulace analytiků zní poněkud šroubovaně, zkuste si tedy představit reálnou situaci s „méně tradičními typy zařízení s konverzačním rozhraním“ – sem patří například již dnes dostupné Amazon Echo nebo Google Home. Představte si, že máte toma některé z těchto zařízení – to může prostřednictvím virtuálního asistenta s hlasovým konverzačním rozhraním například ovládat některé funkce vaší domácnosti, odpovídat na jednoduché otázky jako jaká je předpověď počasí na odpoledne, naplánovat položku v kalendáři nebo třeba objednat lístky na koncert. Ne všechny úkony ale bude možné dokončit v hlasovém rozhraní. Možná, že při objednávce lístků na koncert, nebo třeba doplnění zásob v kuchyni, si budete chtít prohlédnout rozvržení míst v sále nebo fotografie balení s vločkami (protože podle názvu si nejste jisti jaké kupujete). V takovém případě je nasnadě vzít do ruky chytrý, telefon, tablet, nebo se otočit směrem k chytré televizi a nechat si od vašeho domácího asistenta zobrazit příslušnou informaci (v úvahu mohou připadat i chytré hodinky, AR brýle apod.).  Právě proto bude třeba aby mezi sebou tato připojená zařízení navzájem komunikovala, věděla o sobě a umožnila plynulý přechod mezi nimi v rámci probíhající konverzace.

Google Home_Livingroom-970-80

 

Síť aplikací a architektury služeb.

Ve světě sítě aplikací (či appek) a architektury služeb (Mesh App and Service Architecture – MASA) se mobilní aplikace, webové aplikace, tradiční aplikace a appky IoT propojují do širší sítě (soustavy) back-endových služeb aby vytvořily to co uživatel vnímá a vidí jako jednu ucelenou „aplikaci“. Architektura zapouzdřuje služby a vystavuje ven pouze API na různých úrovních a napříč hranicemi organizací, vyrovnávajíc přitom potřeby jako je agilita a škálovatelnost služeb s funkcemi jejich skládání (kompozice) a opakovaného využívání. MASA umožňuje doručit uživatelům optimalizované řešení pro konkrétní cílový bod v digitální sítí (desktop, chytrý telefon, automobil) a dosáhnout nepřerušovaného zážitku při přechodu mezi těmito kanály.

Komentář INSIDE: Co dodat? Pokud jste si u předchozího bodu říkali „to je nesmysl, něco takového nepůjde technicky zvládnout“ tak zde vám analytici nabízejí odpověď jak by to MOHLO být zvládnutelné. Stačí vzít to nejlepší co přinesl koncept SOA, možnosti které nabízejí API, protřebat a voilá – zrodila se MASA. V praxi to pochopitelně tak jednoduché nebude, ale cesta se zdá být naznačena. Jste jiného názoru? Komentujte a pište nám. 

 

Platformy digitálních technologií

DTP (Digital Technology Platforms – Platformy digitálních technologií) poskytují základní stavební bloky digitálního byznysu a jsou významným podpůrným prvkem při transformaci byznysu na digitální. Analytici Gartneru identifikovali pět hlavních oblastí, v nichž je třeba podpořit nové schopnosti a obchodní modely pro rozvoj digitálního byzynysu: informační systémy, zákaznickou zkušenost, analytiku a inteligenci, internet věcí a byznysové/obchodní ekosystémy. Každá organizace bude potřebovat některé (nebo dokonce všechny) tyto platformy digitálních technologií.  Představují základní stavební bloky digitálního byznysu a jsou kritické pro transformaci stávajícího byznysu (a organizace) na digitální.

Komentář INSIDE: Řečeno poněkud selsky: pokud chcete v budoucnu úspěšně fungovat budete muset uvést do své firemní praxe přinejmenším některé z výše uvedených technologií a postupů. IT je pochopitelně základem a v závislosti na povaze vašeho byznysu budete muset pracovat se zákaznickou zkušeností, analytikou či BI a AI, IoT a ekosystémy příslušejícími vašemu oboru. Měli byste proto zvážit jejich význam (relevanci) a zaměřit se na ty, které jsou pro vás důležité, zejména pokud jste se jim doposud nevěnovali.

 

Adaptivní bezpečnostní architektura

Inteligentní digitální síť a související digitální technologické platformy a aplikační architektury vytvářejí z pohledu bezpečnosti stále složitější prostředí. „Zavedené bezpečnostní technologie by měly být použity jako základ pro zabezpečení IoT platforem,“ říká viceprezident Gartneru David Cearley. „Monitorování uživatelů a chování entit je pak kritickým doplňkem nutným zejména v oblasti IoT. Nicméně oblast okraje IoT je pro většinu IT bezpečnostních expertů novou hranicí a tedy i místem kde se budou rodit nová slabá místa a bude teba zde vymýšlet nové nástroje a procesy a ty následně zakomponovat do IoT platforem.“

Komentář INSIDE: Pokud dnes mluvíme o tom, jak složité je zabezpečit všechna data a transakce, ve světě vzájemně propojených zařízení mezi kterými má uživatel plynule přecházet se z bezpečnosti může stát skutečná noční můra – nemluvě o tom že stále více odborníků kritizuje tradiční bezpečnostní postupy ať už je to vícefaktorové ověření (včetně zapojení SMS), nebo povinná pravidelná změna hesel. Něco podobného je navíc v přímém protikladu s požadavkem na „nepřerušovaný zážitek“. Proto bude třeba zcela změnit filozofii zabezpečení i autentizace a zavést zcela nové postupy. Jak a jaké? Na to odpověď neznáme, něco se ale pokusíme naznačit v INSIDE Report 4Q 2016.

 

Lukáš Erben, šéfredaktor INSIDE


Uveřejněno

v

od